کسب و کارها و سازمان­های دولتی و خصوصی و تجاری همواره به دنبال اینند که با فهم درست از افکار عمومی با آن­ها همراه شوند و با مدیریت بر آنها توجه، رأی و پول آنها را به دست بیاورند. به همین دلیل تحلیل موج فضای مجازی و خلق دانش کاربردی از بین داده‌های شبکه‌های اجتماعی و مجازی تصمیمی هوشمندانه است که در دست‌یابی به اهدافِ این گروهها، میتواند اثری متمایز و کاملاً کلیدی داشته باشد.

هوشمندی و درک فرصتهای ارزشمند در جامعه همیشه برای همگان قابل درک نیست. زمانی میتوان به قدرت نفوذ در افکار عمومی و افکار یک جامعه دست پیدا کرد که زودتر از رقبای تجاری یا سیاسی حرکات و جریانات گروه‌های مختلف مردم و آحاد جامعه را درک و موضع درست و متناسب با احساسات آنها را اتخاذ نمود.

در این مقاله به تفصیل در مورد موج شناسی و اثری که شبکه‌های اجتماعی و مجازی دارد و همچنین روشهایی که به وسیله آن میتوان حداکثر استفاده را از آن کرد بحث میشود؛ چرا که درک موج شناسی و جریان شناسی و داشتن برنامه جدی برای استفاده از آن میتواند منجر به دستیابی سریعتر به اهداف شود.

موج شناسی چیست؟

گروه‌های سیاسی و برندهای متوسط و بزرگ تجاری که دامنه نفوذ بالایی در جامعه دارند و با مخاطبان میلیونی در رابطه هستند میدانند که مدیریت افکار عمومی مردم یک جامعه و نبود موج مخالف و متخاصم با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه در سازمانها و حتی احزاب سیاسی به موجها و ترندهای فعال جامعه توجه نشود احتمال نرسیدن به اهداف و به نابودی کشیده شدن آنها بسیار بالاست.

برخی از تحولات و اتفاقات جامعه گاهاً در اثر ایجاد موج‌های فراگیر بوده و اثرات متعدد و مختلفی از خود به جای گذاشته‌اند. به همین خاطر است که در کشورها و سازمانهای پیشرفته و برندهای مطرح معمولاً واحدها یا افراد متخصصی وجود دارند که به صورت حرفه‌ای با مانیتورینگ رفتار مخاطبان در تمامی کانالها و شبکه‌های اجتماعی به صورت مستمر موجها و جریانها و اثرات آنها را را مورد ارزیابی قرار میدهند. از طرف دیگر به کمک واحد روابط عمومی سازمانها، موضعی بجا، بموقع و مخاطب‌پسند از خود به نمایش میگذارند و از دل همین تحلیلها و آنالیزها، فرصتهای جدید و طلایی خلق میکنند.

در اصطلاح رایج، موج‌شناسی در پی تبیین و شناسایی قله‌های خبری و رسانه‌ای پس از وقوع حوادث و اتفاقات و جریانات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. این مسئله کمک میکند درک عمیق و شفافی از انتظارات و رفتارهای مردم در مواجه با اتفاقات جامعه به دست آید..

البته شبکه‌های اجتماعی و مجازی یکی از مهم‌ترین منابع تحلیل، ارزیابی، مانیتورینگ و بازتاب موجهای مهم و جریانات کلیدی جامعه است که میتواند به فهم درست از مخاطبان، افکار آن‌ها و واکنشی که نسبت به اتفاقات دارند کمک کند. در واقع موجهای فضای مجازی امروز بخش مهمی از زندگی مردم هستند و نباید آنها را نادیده گرفت. بلکه باید آنها را مدیریت کرد.

آگاهی بموقع و جامع بر موجهای ایجاد شده در بسترهای شبکه‌های اجتماعی و مجازی، ما را توانا میکند بدون اتلاف زمان نسبت به این موج‌ها عکس‌العمل مناسب داشته باشیم. برای اقدام درست و هوشمندانه در مقابل یک موج، بایستی ابعاد دقیق آن موج را شناخت و متناسب با آن برنامه‌ریزی کرد تا بتوان آن را مدیریت کرد.

تحلیل موج فضای مجازی

تحلیل موج فضای مجازی

شبکه های اجتماعی روزانه و حتی ساعتی حجم عظیمی از داده‌های مختلف را تولید و بازنشر میکنند که عمدتاً توسط افرادی تولید میشود که در این داده‌ها و محتواها، دیدگاه، واکنش و اعتقادات خود را گنجانده‌اند و در شبکه‌های مختلف مجازی و اجتماعی منتشر کرده‌اند. به همین خاطر شبکه‌های مجازی اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، تلگرام و… به بستری قدرتمند برای درک موجها و حوادث و اتفاقاتی که در جامعه رخ میدهد تبدیل شده است.

سازمانهای سیاسی و انتفاعی و تجاری به این درک رسیده‌اند که هرگاه بخواهند به تصویری روشن از افکار عمومی و اعتقادات مردم دست پیدا کنند، شبکه‌های اجتماعی مجازی یکی از بهترین گزینه‌ها است. به کمک این بسترها میتوانند پاسخ چالشها و سوالات خود را پیدا کنند، تبادل نظر کنند و موضع مناسبی در مقابل مخاطبان خود اتخاذ نمایند تا بهتر بتوانند فضا را مدیریت کنند.

در هنگام بررسی یک موج در فضای مجازی موارد و نکات مهمی وجود دارد که معمولا سازمانهای خصوصی و دولتی و گروهای مختلف لازم است به آن توجه کنند. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

چهره‌های تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها در این شبکه های مجازی چگونه به اتفاقات واکنش نشان داده‌اند و دامنه تاثیرگذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی به چه میزان بوده است؟
سهم گروه‌ها و ذی‌نفعان در این جریان و اتفاق به چه صورت بوده و در فرایند تولید محتوا چه نقشی داشته اند؟
موجها و اتفاقات چه تاثیری بر روی کاربران داشته و چه عکس‌العملی از آنها سر زده است؟
احساسات کاربران و تحلیل این احساسات به چه صورت بوده و چگونه باید موضعی مناسب اتخاذ نمود؟
پشت پرده و اهداف اساسی ایجاد این موج چه مواردی بوده و کاربران در مقابل چه محتواهایی را تولید کرده‌اند؟
موجها از کدام شبکه اجتماعی مجازی و از چه اکانتهایی شروع شده و الگوی توزیع و رشد موج به چه صورت ادامه پیدا کرده است؟
فرآیند ایجاد، رشد و افول یک موج چگونه بوده و در هر مرحله چه اتفاقاتی صورت گرفته است؟

موارد فوق، سوالات مهمی در بحث فرایند تحلیل موج فضای مجازی است که میتوان با بهره‌گیری از سامانه‌های گشتالت و استفاده از هوش مصنوعی برای آنها پاسخهای مناسب و کاربردی پیدا کرد و داده‌های موجود در این فضاها را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

تحلیل فضای مجازی

تحلیل موج فضای مجازی در گشتالت

تحلیل موج فضای مجازی در سامانه گشتالت یکی از خدمات تخصصی و کاربردی شرکت گشتالت است که با تکیه بر نیروهای متخصص خود در زمینه تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی، میتواند به سازمان‌ها و گروه‌های مختلف در این زمینه کمک نماید.

سازمان‌ها و گروه ها که قصد شناسایی و ارزیابی افکار عمومی در مواجه با اتّفاقات و جریانهای جامعه را دارند میتوانند به وسیله سامانه گشتال گزارشها و داده های فضای مجازی را مستمراً آنالیز و ارزیابی کنند. همچنین میتوانند دائما و با دقت بالا تمامی موج‌ها، روندها، جریانها و اتفاقات شبکه‌های مجازی اجتماعی را رصد کرده و با تولید گزارشهای تخصصی به مدیران، به آنها برای مدیریت این موجها و گرفتن تصمیمات درست تر کمک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *