اصولا شرکت‌ ها دارای حجم زیادی از داده ها هستند که منبعی با ارزش برای تحلیل اطلاعات، تقسیم مشتری، مدیریت فروش و بازاریابی هدفمند است. اگر این مجموعه داده ها به اندازه کافی قابل تحلیل و ارزیابی نباشد، عملاً ممکن است برای شرکت ها فاقد ارزش باشند. در این مجموعه‌ها اطلاعات زیادی وجود دارد، اما فقط کسانی که می‌دانند چگونه از آنها استفاده کنند می‌توانند از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

ابزارهای داده کاوی به مدیریت داده ها و شناسایی روندها و الگوهای تعیین کننده کمک می‌کنند و نرم افزارهای داده کاوی روز به روز درحال رشد و پیچیده‌تر شدن هستند. در این مقاله پیگیری مهم‌ترین برنامه‌های داده کاوی، مقایسه و بررسی ابزارهای داده کاوی موجود را گرد آورده‌ایم.

اجزای داده کاوی

داده کاوی اصطلاحی است که برای روش‌های الگوریتمی ارزیابی داده استفاده می‌شود و در داده های بسیار پیچیده و بزرگ اعمال می‌شود. داده کاوی برای استخراج اطلاعات پنهان از حجم زیادی از داده ها بخصوص داده های انبوه، که به عنوان داده های بزرگ شناخته می‌شوند، طراحی شده است، و بنابراین همبستگی‌ها ، روندها و الگوهای پنهان را شناسایی می‌کند. اینجاست که ابزارهای داده کاوی وارد کار می‌شوند.

اصطلاح «داده کاوی» به معنای تولید داده یا حتی مجموعه داده نیست، بلکه به عمل تجزیه و تحلیل داده اشاره دارد. داده کاوی صرفاً آماری نیست، بلکه روشی بین رشته‌ای است که علوم کامپیوتر و یافته‌های ریاضی را با فناوری‌های یادگیری ماشین (به ویژه یادگیری بدون نظارت) و هوش مصنوعی مرتبط می‌کند. این روش‌های قدرتمند در نرم افزارهای داده کاوی ادغام شده‌اند تا مجموعه داده های بزرگ را ارزیابی و تحلیل کنند.

مقایسه ابزارهای داده کاوی

برای انجام بررسی ابزارهای داده کاوی ، ما ابزارهای RapidMiner ، WEKA ، Orange ، KNIME و SAS را معرفی خواهیم کرد. ثابت شده است که کاربران برای این کار از چندین برنامه استفاده می‌کنند، زیرا ابزارهای داده کاوی دارای نقاط قوت مختلفی هستند که می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. ابزارهای داده کاوی اغلب با یکدیگر سازگار هستند. البته گاهی فقط با یک ابزار خوب و همه جانبه، می‌توانید کارهای زیادی را به عنوان یک مبتدی انجام دهید.

RapidMiner

RapidMiner (قبلاً با نام های YALE ، “Yet Another Learning Environment”) یکی از محبوب‌ترین ابزارهای داده کاوی است.

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط KDnuggets ، در سال 2014 ، این یکی از پرکاربردترین ابزار داده کاوی بوده است. حتی اگر مهارت خاصی در برنامه نویسی نداشته باشید، استفاده از این ابزار آسان است و به صورت رایگان در دسترس شماست و با وجود رایگان بودن، مجموعه زیادی از اپراتورها را به شما ارائه میدهد. شرکت های نوپا از طرفداران این ابزار هستند.

RapidMiner به زبان جاوا نوشته شده است و شامل بیش از 500 اپراتور با رویکردهای مختلف برای اشاره به ارتباطات در داده ها است. گزینه‌هایی برای داده کاوی، متن کاوی، وب کاوی و همچنین برای تجزیه و تحلیل خلق و خو (تجزیه و تحلیل احساسات، کاوش نظر و موارد دیگر وجود دارد. این برنامه همچنین جداول اکسل، پرونده‎های SPSS و مجموعه داده ها را از بسیاری از پایگاه‌های اطلاعاتی وارد می‎کند و ابزارهای داده کاوی WEKA و R را با هم ادغام می‎کند. این کار باعث می‎شود تا این ابزار همه جانبه و جامع‌تر باشد.

RapidMiner از تمام مراحل فرآیند داده کاوی، از جمله ارائه نتایج پشتیبانی میکند. این ابزار از سه ماژول اصلی تشکیل شده است: RapidMiner Studio ، RapidMiner Server و RapidMiner Radoop که هرکدام از آنها تکنیک‌های مختلف داده کاوی را اجرا می‌کنند. علاوه بر این، RapidMiner داده ها را قبل از تجزیه و تحلیل آماده کرده و برای پردازش سریع‌تر بعدی بهینه میکند. برای هر یک از این سه ماژول، نسخه رایگان و مبتنی بر هزینه در دسترس است.

قدرت ویژه RapidMiner تجزیه و تحلیل پیش بینی است. هنگام مقایسه و بررسی ابزارهای داده کاوی ، RapidMiner یکی از قوی‌ترین ابزارهای ذکر شده است.

WEKA

WEKA ، نرم افزار منبع باز یا اوپن سورس است و توسط دانشگاه Waikato ساخته شده است. این یک ابزار داده کاوی مبتنی بر جاوا است و می تواند با ویندوز، MacOS و Linux استفاده شود. این برنامه به دلیل قابلیت های گسترده یادگیری ماشینی مشهور است و از کلیه کارهای اصلی داده کاوی مانند خوشه بندی، ارتباط، رگرسیون و طبقه بندی پشتیبانی می کند.

رابط کاربری گرافیکی دسترسی به نرم افزار را تسهیل می کند. علاوه بر این، WEKA به پایگاه داده های SQL متصل می‌شود و می تواند داده های درخواستی را بیشتر پردازش کند. WEKA در مورد تکنیک‌هایی مانند تجزیه و تحلیل خوشه، قدرت کمتری دارد. فقط مهم‌ترین رویه‌ها توسط این برنامه ارائه می‌شود.

یکی از نکات منفی این برنامه این است که اگر مقدار داده بیش از حد شود، WEKA میتواند در پردازش با مشکل روبرو شود. این به این دلیل است که ابزار داده کاوی سعی می‌کند همه آن را در حافظه بارگیری کند. برای جلوگیری از این امر، WEKA یک خط فرمان ساده (CLI) ارائه می‌دهد که مدیریت مقادیر زیادی از داده ها را آسان میکند.

WEKA “جایزه خدمات SIGKDD” را از انجمن ماشین آلات محاسبات به دلیل مشارکت در تحقیقات خود دریافت کرد. در مقایسه با سایر ابزارهای داده کاوی ، WEKA به ویژه برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی مفید واقع شده است.

Orange

Orange بیش از 20 سال است که وجود دارد و پروژه‌ای از دانشگاه لیوبلیانا است. هسته این نرم افزار به زبان C ++ نوشته شده بود، اما در اوایل برنامه توسط زبان برنامه نویسی ، Python، گسترش یافت. عملیات پیچیده تر هنوز در ++ C انجام می شود. Orange یک نرم افزار جامع داده کاوی است که نشان میدهد شما با پایتون چقدر می‌توانید کار کنید: این برنامه کاربردهای مفیدی برای تجزیه و تحلیل داده ها و متن و همچنین ویژگی‌هایی برای یادگیری ماشین ارائه می‌دهد. وقتی نوبت به داده کاوی میرسد ، برای طبقه بندی ، رگرسیون ، خوشه بندی و موارد دیگر با اپراتورها کار می‌کند. این ابزار داده کاوی همچنین برنامه نویسی بصری را ادغام می کند.

آنچه در مورد این ابزار قابل توجه است این است که کاربران بارها و بارها تأکید می‌کنند که این نرم افزار داده کاوی در مقایسه با سایر برنامه‌ها بسیار سرگرم کننده است. کاربران مبتدی و باتجربه اعتراف کرده‌اند که مجذوب orange شده اند. پس در مقایسه و بررسی ابزارهای داده کاوی ، این ابزار شهرت زیادی دارد و محبوبیت به خاطر اولاً، تصویرسازی جذاب داده ها که کار با آن را جالب‌تر می‌کند و دوماً، سرعت و سهولت تجسم.
این برنامه داده های ورودی را به صورت بصری و فوری آماده می‌کند. درک این گرافیک‌ها و پردازش تجزیه و تحلیل داده ها نسبتاً آسان است و میتوان با استفاده از آن سریعاً تصمیمات تجاری گرفت. این باعث می‌شود که Orange به ابزاری ایده آل برای داده کاوی تبدیل شود.

یک مزیت دیگر برای مبتدیان این است که آموزش‌های آنلاین متعددی برای این ابزار در دسترس است. ویژگی خاص دیگر نارنجی این است که با گذشت زمان تنظیمات کاربران خود را یاد می‌گیرد و بر اساس آن واکنش نشان می‌دهد. این یک امتیاز دیگر برای ابزار داده کاوی است.

KNIME

KNIME مورد بعدی برای مقایسه و بررسی ابزارهای داده کاوی است که توسط دانشگاه کنستانس ساخته شده است و اکنون در بین جامعه بین المللی بزرگ توسعه دهندگان محبوب است. اگرچه KNIME در ابتدا برای استفاده تجاری در نظر گرفته شده بود، اما همچنان به عنوان نرم افزار منبع باز یا اوپن سورس در دسترس است. به زبان جاوا نوشته شده و با Eclipse ویرایش شده است. در مقایسه و بررسی ابزارهای داده کاوی، دامنه عملکرد آن بسیار چشمگیر است: با بیش از 1000 ماژول و بسته‌های کاربردی آماده، این ابزار به آشکار سازی ساختار داده های پنهان کمک می‌کند. ماژول‌ها را می‌توان با ویژگی‌های تجاری اضافی توسعه داد.

KNIME از سال 2006 در تحقیقات دارویی استفاده می‌شود و همچنین یک ابزار قدرتمند داده کاوی برای بخش داده های مالی است. KNIME همچنین اغلب در بخش هوش تجاری (BI) استفاده میشود. در اینجا ، KNIME به عنوان ابزاری در نظر گرفته می شود که تجزیه و تحلیل پیش بینی را نیز در دسترس کاربران بی تجربه قرار می دهد. این ابزار برای مبتدیان نیز جالب است، زیرا با وجود بسیاری از ویژگی های قوی آن، برای آشنایی با آن به زمان زیادی احتیاج ندارید. KNIME به عنوان یک برنامه رایگان و همچنین یک برنامه پولی در دسترس است.

SAS

SAS (سیستم تجزیه و تحلیل آماری) محصول موسسه SAS ، یکی از بزرگترین شرکتهای نرم افزاری خصوصی در جهان است. SAS ابزار پیشرو داده کاوی برای تجزیه و تحلیل تجارت است و همچنین در مقایسه و بررسی ابزارهای داده کاوی ، گرانترین برنامه‌ای که در اینجا ذکر شده است. با این حال، این یکی بهترین گزینه برای استفاده در شرکت‌های بزرگ است.

SAS خصوصاً در مورد بخش تجسم داده های تعاملی بسیار مناسب است که برای ارائه های بزرگ ایده آل است. در اصل، این نرم افزار داده کاوی یک راه حل جامع را برای موفقیت در کاوش داده ارائه می‌دهد. مقیاس پذیری بسیار بالایی برای این ابزار مشخص می‌شود، بنابراین میتوان با افزودن سخت افزار اضافی یا منابع دیگر، عملکرد را به تناسب افزایش داد. این امر همچنین آن را به ابزاری قدرتمند برای راه حل‌های تجاری با کیفیت بالا تبدیل می‌کند. برای کاربران باتجربه از نظر فنی، یک رابط کاربری گرافیکی دارد.

تنها در صورت دریافت مجوز مربوطه از یک موسسه عمومی، این نرم افزار به صورت رایگان قابل استفاده است. SAS معمولاً مستلزم پرداخت هزینه است. هزینه‌ها در صورت درخواست تعیین می‌شود و به شرایط خاص بستگی دارد و برای مقامات یا موسسات آموزشی ارزان‌تر است. SAS یکی از گزینه‌های گران قیمت در بین ابزارهای تجاری است. با این حال، می‌توان طیف وسیعی از عملکردها را شخصی سازی کرد و بنابراین بر قیمت تأثیر می گذارد.

SAS عمدتا در شرکت های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خود را به صورت استاندارد تثبیت کرده است. همچنین اغلب در بخش بانکی مورد استفاده قرار میگیرد و راه حل‌های بهینه برای BI و وب کاوی ارائه میدهد. از جمله این که، این نرم افزار هوش تجاری خاص خود را برای این منظور دارد. این امر آن را به یکی از قدرتمندترین ابزارهای داده کاوی در بازار تبدیل میکند.

امیدوارم مقایسه و بررسی ابزارهای داده کاوی در این مقاله توانسته باشد کمکی به شما کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *